Vad gillar du?

Jag får alltid så mycket tid att tänka på min älskade bussresor fram och tillbaka till gävle. Grejjen är att när du har en timme på dig att tänka ut något klurigt, så gör du det också. Idag när jag satt på bussen med hörlurarna iproppade så kom jag att tänka på en grej min kusin sa när han var här i söndags. Nu lät min kusin som en smart vuxen man, men han är faktiskt bara sex år. När jag satt på mitt rum och dunkade musik (Coldplay? Kent?) så frågade han mig vad jag gillar.

Ett hjärnsläpp senare så försöker jag förstå vad han egentligen frågade mig. Vad JAG GILLAR? Vad ska jag svara på det? För det första så måste jag vet det själv och för det andra så måste jag anpassa det till hans sexåriga hjärnkapacitet. Låt mig tänka efter... Jag gillar att skriva och läsa! Framför allt annat! Sedan kommer självklart filmer, musik, rita och kompisar. De här sista sakerna är inte ordnade i någon speciell ordning, så tro inte att jag hellre kollar på en film än att umgås. Kan ju dock sitta och skriva en novell istället för att vara social och umgås, som jag valde att göra i fredags. MUAHAHAHA, men frågan återstår. Hur ska jag förklara för min kusin att jag hellre läser än bok än att leka med bilar? Eller att jag väljer att se på en 50 år gammal svartvit film istället för tecknat på tv? Eller kanske att jag väljer att rita henne istället för att rita en tuff dödskalle? Det är jobbigt att vara förebild för den yngre generationen...

Så vad svarade jag? Väldigt sammanfattat och kort så sa jag att jag gillade att läsa böcker, kolla på film och rita. Jag tror att han nöjde sig med det svaret, för kort därefter så kilade han iväg och plågade min brorsa med sina lekar. Ni förstår, jag är rätt kass ihop med barn. Har tyvärr inte tålamodet eller orken, men det betyder inte att jag inte GILLAR barn. Det kan dock bara vara irriterande att bli väckt klockan sex på en söndagsmorgon av busiga småkusiner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0