Brännpunkt: Våldtäkt

Såg just en grupp på facebook för en 14-årig Linnea som blev våldtagen och killen typ hyllades. Ni vet säkert vad jag pratar om så jag tänker inte göra någon invecklad förklaring.

Det är vid sådana här tillfällen som jag håller mig neutral. Nu kanske du sitter och tänker: "VARFÖR I HELVETE SKULLE FREDRIK GÖRA DET? NU HAR JAG TAPPAT MITT FÖRTROENDE FÖR HONOM." Men det handlar inte om det, det handlar om att jag hatar åsikter. I sådana här grova brott som våldtäkt så är det VÄLDIGT mycket känslor inblandade, och de känslorna förstör själva syftet med "rätt" och "fel". Finns det rätt och fel eller finns det bara åsikter? Folk kan inte förvänta sig att jag ska komma som en utomstående person och TA NÅGOT PARTI bara för att det är synd om en tjej? Precis i fallet med "Engla". Varför ska jag bry mig? Det har inte ett dugg att göra med mitt liv. Och vad spelar det för roll ifall jag säger att "det är synd om henne"

Jo mina kära läsare, det ska jag tala om för er. Den enda skillnaden med att jag säger den meningen är att samhället accepterar mig som en socialt kompetent individ. Ifall jag däremot inte skulle bry mig så blir jag kallad grym,iskall eller bara dum i huvudet. Varför då? Varför ska jag låtsas tycka synd om någon som jag aldrig har träffat, någon som jag förmodligen aldrig kommer träffa? VARFÖR begär samhället det här av mig? Helt enkelt för att man "ska" tycka synd om vissa personer ibland. Jag tycker det är patetiskt. Själva idén med att tycka synd om folk. Skulle du vilja att folk tyckte synd om dig? Försök att föreställa dig situationen där du har blivit våldtagen. Alla dessa patetiska människor som du inte känner kommer och säger att de tycker synd om dig. Vaddå, gör det så att våldtäkten slutar existera? Tar det tillbaka alla händelser? Nej. Det gör inte ett skit, de bara visar att de låtsas bry sig. Visst är samhället lustigt uppbyggt?

Men för att återgå till Linnea 14 år, tycker inte ni att det är ganska annorlunda att en 14-åring vågar gå och anmäla en våldtäkt sådär helt själv? För SJÄLV var hon, här citerar jag från facebook gruppen:

"Ett par dagar efter att Linnea polisanmält började rykten att cirkulera. Ingen trodde på henne. Linneas skolkompisar tog ställning för killen, och hon stod ensam. På skolavslutningen möttes pojken med jubel. Samma kväll våldtog han en flicka till."

Så hon vågade gå ensam till polisen , helt övergiven och göra en anmälan? Det är ganska starkt, men det känns som vi målar upp fel slags hjälte här. Var hon verkligen HELT ensam? Jag önskar att jag kunde svara på det, för då hade det här inlägget blivit intressantare... En annan grej är att ingen trodde henne. Nähä? Vad för slags kompisar var det? Dom kanske inte var värda så mycket trots allt? Som den här facebook beskriver det, pojken möttes med ljubel på skolavslutningen. Varför då?

Det skulle ha kunnat varit DU som stod där och klappade händerna. Eller är alla sadistiska svin där Linnea kom ifrån? Var verkligen alla så grymma? Tyvärr så kan jag inte ge dig svaren, bara ställa frågorna. Hade DU stått där och jublat ifall den där pojken var din bästa kompis? Hade du stöttat honom eller hade du övergivit honom för att stötta en människa du aldrig känt? Vad hade du gjort egentligen? Bara du kan svara på det. Det som bidrog till att han våldtog en flicka var på grund av dig. DU stod där och klappade händerna, DU stod där och jublade. Det var den uppmuntran den här killen behövde. Han behövde bara din support som vän. Du ser, genom att bara vara en vän kan du bidra till våldtäker.

Så se det hur min synvinkel. Att tycka synd om människor hjälper ingen, allra minst den personen. Om du verkligen hatar våldtäkter och allt sånt, se till att stå vid dina vänners sida från början. Sedan kommer det inet så självklara valet som du kanske kommer att stå inför. Vad ska du välja?

Ett våldtäktsoffer eller din bästa kompis som våltdagit?

Valet är ditt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du gör mig arg. Visst, att tycka synd om henne gör definitivt inte saker bätte, det har du helt rätt i. Men faktum är att folk faktiskt känner med andra, det är inget de hittar på. Du säger att de låtsas bry sig och det kanske gäller i vissa fall (läs: ditt fall) men alla människor fungerar inte som du gör. Vissa är faktiskt kapabla till att känna medlidande med någon annan och även om det inte gör någon skillnad, så gör det inte det att inte känna medlidande heller.

2010-03-25 @ 22:39:48
Postat av: Fredrik

Man kan inte lida med alla, då lider man själv.

2010-03-25 @ 22:44:55
URL: http://freddden.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det handlar om att visa respekt, vilket den här tjejen verkligen behöver från omvärlden eftersom de i hennes hembygd inte visade henne den alls.

2010-03-26 @ 09:30:48
Postat av: hannah

Samhället BEGÄR knappast av dig att du ska känns medlidande. Världen behöver empati, tänk hur det hade sett ut utan edn. Om inte en jävel skulle bry sig om den andre. Alla skulle bete sig som idioter eftersom de bara skulle sätta sin egen vilja först. Att känna empati är att vara mänsklig, man ska ju självklart inte överdriva, men en tanke skadar inte. Man behöver inte alltid vara en rebell Fredrik.

2010-03-26 @ 13:36:34
Postat av: Matilda

Självklart kan Fredrik inte tala om för oss vad vi ska göra, tycka och tänka. Han kan inte heller säga åt oss att vi ska vara rebeller och är det inte alltid själv ens. Däremot är det så viktigt att vi tänker ett steg längre och, som redan är sagt i ett senare inlägg, att vi behöver börja bry oss INNAN.



Vi vet inte vad vi har förrän det är borta.

Jag håller med föregående kommentator hannah om att empati är mänskligt och allt det där.



MEN den kommer vid fel tillfälle och det är det som ställer till det. Det är det som är vårt problem. Vi har lätt att skänka "en stackars människa en tanke" när den väl blivit våldtagen ja. Vi behöver istället förebygga med empati för att såna här hemska saker inte ska hända. Det är den empatin som är den viktiga.

2010-03-26 @ 23:25:58
URL: http://matildakarlsssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0