Det kommer ordna sig

Det är den där känslan när du inte vet. Ovissheten tror jag visst att den heter. Samtidigt som den rinner i min kropp så stöter du även på lugnet. Ingen stress, ingen ångest eller någonting. Bara lugn. På senare tid så har jag upptäckt att jag behöver någonting att fokusera på. Det brukar oftast vara att lära känna nya människor såhär. Jag älskar ordet "människor" samtidigt som jag hatar ordet "folk". "Folk" är så dömande tycker jag, därför använder jag aldrig det.

Vissa människor klickar det bra med. Jag kan vara mig själv och känna mig helt avslappnad, men med vissa så uppstår en spänning. Efter ett tag så släpper spänningen, men den finns fortfarande där beredd att spänna till. Det är som en knut i mitt bröst som knyts allt hårdare, bara för att sedan lösa upp sig igen. Visst är det försäkrande? Jag vet inte riktigt. Bara varnande. Som en ständig varning som finns där.

Det är väl ganska uppenbart att man ogillar människor som ogillar en själv. Däremot så finns det folk som man ogillar som kan gilla en själv. Det har jag aldrig förstått mig på. Vad är det man ser då? Vad är ni ser i era förebilder. Vägrar ni se de dåliga sidorna? Tittar ni bara på det vackraste och struntar i det andra? På något sätt så är det bra, men samtidigt så blir man trångsynt av det. Man måste lära sig att se hela bilden, även det mest avskräckande. Annars så är man förlorad.

Vi låtsas att ditt liv är ett pussel. När alla bitar ligger huller om buller så behöver du se bilden i HELHET först för att kunna börja lägga alla bitarna rätt. En trångsynt människa kan inte lägga pussel, eftersom de inte ser helheten. De ser bara bit för bit som ska läggas på vissa ställen. Ifall du som människa ser helheten redan från början så kommer du ha mycket lättare att lägga ditt pussel. När du väl har lagt klart det, så kommer den delen där alla trångsynta faller handlöst. Att förstå bilden. När pusslet är klart, så blickar du ned på det och försöker förstå det. Vad ser du? Här finns det inget rätt svar. Du öppnar alla dammar i ditt huvud och låta vattnet forsa igenom dig. Därefter så måste du fånga en tanke och känsla av alla de miljoner som forsar igenom ditt huvud.

Det är just därför de trångsynta misslyckas. Där du har som mål att finna en tanke och känsla så försöker de trångsynta hitta just TANKEN och KÄNSLAN. Bland alla dessa miljoner tankar och känslor så försöker de hitta den rätta. De misslyckas på grund av att de söker efter det rätta svaret och inte ett svar. Den tanke och känsla som du har fångat, det är DU som gör den speciell genom att välja just den. Det blir inget rätt svar utan bara en åsikt. Din åsikt. Det kommer aldrig att vara rätt svar, men det kommer vara din åsikt.

Medans de trångsynta fiskar efter den rätta tanken och känslan så går de igenom livet tomhämta medans du går där upplyst av tanken att du har hittat DIN tanke och känsla. Den är så unik. Släpp aldrig iväg den. Låt den inte gå. Låt ingen stjäla den av dig. Den är din och bara din.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Trångsynthet dör ut med tiden, eller inte med tiden, med erfarenhet, man måste leva lite. Ofta vet man inte att man är trångsynt förrän den dan man vaknar upp och undrar vad fan man håller på med

2010-04-03 @ 14:47:27
URL: http://troligtvisinte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0