Om gud

F: Gud kanske finns.

L: Gud finns nog inte.

F: Motivera ditt svar.

Gud. Vad är gud egentligen? När jag under min tid har pratat med folk så är de osäkra när jag frågar om guds existens. De flesta säger att de VILL tro på gud och det ligger nog någonting i det. Skapade gud oss för att han behövde oss? Eller skapade vi gud för att vi behövde honom? På den punkten så kan jag hålla med alla kristna. Alla människor behöver verkligen någonting att tro på, men måste det vara något ologiskt som gud? Gud är logikens värsta fiende.

Ifall du såg en man gå på vatten, skulle du acceptera det som guds verk eller skulla du försöka hitta en förklaring till varför detta är möjligt? Det är så lätt att bara säga "gud gjorde det så", men det är inte verkligheten. Det finns fysiska lagar som till och med en allmäktig gud måste anpassa sig efter. Varför skulle han vara annorlunda? För att han är gud?

Många kristna pratar om livet efter döden. Himlen, visst låter det vackert? Att man förenas med alla dom som man älskar och man får vara tillsammans med dom och gud, förevigt. Visst låter det underbart och tryggt? Det är just det som alla människor vill ha. Trygghet. En försäkring om att efter dom dör så finns det en plats där dom kan vara lyckliga. Visst låter det underbart? Synd att jag inte är kristen, men jag kanske kommer till himlen ändå? Eller värderar gud kristna högre än alla andra personer? Ifall han gör det, så är han inte en schysst gud tycker jag. Ifall han inte gör det, så finns det ingen slags mening med att vara kristen eftersom man kommer till himlen ändå. Visst är det ologiskt?

Det enda som egentligen skiljer gud från människan, är att människan har glömt att hon är gudomlig. Det finns nog ingen allsmäktig gud som vakar över oss hela tiden, även fast den tanken är trygg. Du är din egen gud och det kommer du alltid vara. Alla dessa böner som bes världen över,  de hörs bara av den personen själv och det räcker. När du ber en bön så hör din egen gud det och på så sätt kan din önskan slå in genom att du kämpar för det. "Gud" är egentligen bara en metafor för det inre väsen som bor inom oss. Jag väljer att kalla det "själv" istället, för "gud" är ett farligt ord i dagens samhälle.

Det finns dock saker som varken jag eller logiken kan förklara. Guds existens är inte logisk, men en värld UTAN gud är inte heller logisk. Ser du vart skon klämmer? Det kanske inte finnas en gud och det kan inte heller finnas en värld utan gud. Därför så måste vi tänka om, vad är gud egentligen? Kom ihåg att det är frågorna som räknas, svaren är inte lika viktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0