Natt filosofi

Klickade runt lite på IMDB nyss, såg på kommentarer om Saw-filmerna.

Då var det nån som hade skrivit att människorna som var i de där fällorna förtjänade att dö pga saker de har gjort i sina liv.Då var jag tvungen att tänka efter. Gör man verkligen det ? Förtjänar verkligen nån människa att dö ? Oavsett om du våldtar, säljer knark, mördar osv.

Vi säger att din dotter blir brutalt våldtagen , men hon överlever. Gärningsmannen hamnar i fängelse. Men vad hjälper det henne egentligen ? Hur hjälper det din dotter ? Om ungefär 6 år så är han ute igen.
Sen är det ingen som vet hur stort mörkertalet för våldtäkter är.

Men vi säger såhär.

Du mördar gärningsmannen. Han är borta för alltid. Men sen tänker du efter. Hur hjälper det min dotter egentligen ?
Nej. Inte ett dugg. Men det kanske hindrar gärningsmannen från att begå nya våldtäker? Ja, absolut. Då tänker du efter igen. Men vad är jag egentligen ? Jag är en mördare. Jag har berövat en annan människas liv. Nu är jag gärningsmannen.

Vi är alla människor. Världen är inte uppdelad i gärningsmän och offer.


Och vad kommer först ? Gärningsmannen eller offret ? För jag tror att gärningsmännen själva har varit offer. Varför skulle de annars begå såna här brott ?

Nu sa jag "de". Förlåt. Jag menar vi. För vi är alla människor.

Tänk om alla kunde tänka så. För då tror jag att världen skulle vara mer rättvis. Men vi tar små steg i taget, vi människor.

Lustigt nog så påminner det mig on en grej som Gandalf säger till Frodo i sagan om ringen ^^


" Förtjänar att dö! Det kan man lugnt säga, att han gör! Många som lever, förtjänar att dö. Och en hel del, som dör, hade förtjänat att leva. Kan du ge livet tillbaka till dem? Kan du inte det, ska du inte vara så ivrig att utdela dödsdomar."




Nu är jag dödstrött.

Gonatt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0